Selasa, 05 Oktober 2010

Definisi SYMBIAN operating system


Sebenarnya susah saya nak menerangkan secara ilmuan tentang Symbian ini. Jadi untuk memudahkan anda, saya karang mengikut stail soal-jawab – sebab, benda baru terlalu banyak pertanyaan. Pada saya, penjelasan stail soal-jawab lebih efektif.

1) Soalan: Apakah SYMBIAN dan mengapa ia berbeza dengan telefon lain?

Untuk menyebabkan sesebuah komputer berfungsi dengan baik, OS atau Operating System (seperti Windows XP) mestilah terlebih dahulu terpasang (installed) dan berjalan (run) dengan baik.
Jika tiada OS didalam sesebuah komputer, maka tidak bergunalah ia walaupun komputer tersebut telah lengkap dan bersambung dengan printer dan modem. Jika diperhatikan, OS adalah perkara terpenting
untuk sesebuah komputer itu berfungsi. Jika WINDOWS rosak, maka tergendala semua kerja.

SYMBIAN adalah sejenis OPERATING SYSTEM (OS) yang dipasangkan ke dalam model-model telefon terpilih dan telefon Symbian adalah sejenis komputer. Ini bermaksud bukan semua telefon adalah telefon Symbian DAN Symbian tidak dipasang pada jenama NOKIA sahaja!

Sama seperti sebuah komputer – telefon SYMBIAN mampu membaca Word / Excel / Powerpoint, boleh terkena VIRUS, boleh dimasukkan ‘games & software’ dan boleh di FORMAT jika rosak atau bermasalah.

2) Soalan: Bagaimana untuk mengenali telefon symbian?

Di Malaysia, kebanyakkan telefon Symbian adalah berjenama NOKIA.Tetapi bukan semua model NOKIA adalah Symbian. Terdapat 3 BUTANG pada ‘keypad’ telefon Symbian:

  • Butang MENU
  • Butang ‘C’ (Cancel)
  • Butang ‘PENSEL’ (Edit)

Ketiga-tiga tanda ini terdapat pada badan telefon Symbian S60 versi 6.0/7.0/8.0/8.1 sahaja. Mulai Symbian versi 9.1/9.2 kebanyakannya mengekalkan butang MENU dan C sahaja. Contohnya Nokia N81, N82, 5700, E90, 6120 dan Samsung i450, i550, i560 dan G810.

Selain itu, pada setiap telefon Symbian mempunyai menu ABOUT:-

(tekan MENU -> EXTRAS -> ABOUT)

Untuk telefon Symbian UIQ pula, pengeluarnya adalah Sony Ericsson dan Motorola sahaja (walaupun sebelum ini Arima dan BenQ pernah mengeluarkan UIQ, namun mulai Symbian 9.1, mereka tidak lagi mengkomersilkan apa-apa model – setakat ini).

UIQ3 dikenali dengan pena STYLUS, butang BACK, opsyen MORE dan TouchScreen (untuk Sony Ericsson). Motorola cuma mengeluarkan 2 model sahaja setakat ini iaitu RIZR Z8 dan Z10.

3) Apakah VIRUS dan bagaimana ia masuk ke telefon saya, jika terkena
virus apa yang perlu saya buat?

VIRUS adalah perisian (sofware) jahat yang boleh merosakkan OS pada sesebuah komputer. Pada telefon Symbian, virus tersebar melalui BLUETOOTH, MMS dan pemindahan data melalui internet dan MEMORY CARD.

Disebabkan SYMBIAN adalah sejenis OS, virus boleh tersebar dengan mudah. Sifat ini sama dengan komputer WINDOWS.

Virus tidak boleh berjangkit pada telefon biasa. Sebagai contoh, jika anda mempunyai telefon NOKIA 6280 atau SonyEricsson W800i, virus tidak boleh berjangkit kepada telefon anda. Ini kerana telefon anda BUKAN TELEFON SYMBIAN walaupun mempunyai bluetooth dan memory card.

Semasa ini terdapat lebih 10 jenis virus Symbian antaranya: Comwarrior, Caribe, Mabir, Skull dan lain-lain.

Virus menyebabkan telefon anda kehabisan bateri dan kredit, kerap restart, mms dihantar/ bluetooth di ‘on’ secara tiba-tiba dan yang paling teruk – telefon anda tidak berfungsi lagi.

Jika telefon terkena virus, ia perlu DI FORMAT. Adalah lebih baik memasang ANTIVIRUS pada telefon sebelum terkena jangkitan virus.

4) Bolehkah telefon symbian saya ditambah fungsinya, bolehkah ia
membunyikan azan, bolehkah ditambah SMARTMOVIE, ditambah kamus dan games?

Anda boleh meningkatkan (UPGRADE) fungsi telefon Symbian anda dengan pelbagai sofware
dan games yang terdapat di internet. Ada 3 versi perisian yang boleh anda cuba iaitu:

  • Perisian percuma (royalty free – freeware) seperti terdapat pada www.symbian-freeware.com
  • Perisian percubaan (shareware, trial version) seperti terdapat pada http://my-symbian.com
  • Perisian tulen secara pembelian (online symbian softwares, full version, commercial) seperti
    terdapat pada www.handango.com

Jika anda bijak, anda boleh mendapatkan ‘crack-version’ perisian Symbian di internet. Bagaimanapun, adalah tidak digalakkan untuk berbuat demikian kerana akan menyebabkan kelesuan penulis perisian asal. Bayangkan jika satu hari nanti saya mengeluarkan perisian Symbian saya sendiri, kemudian anda ‘lelong’ dan ‘rompak’ perisian tersebut – maka pada waktu akan datang saya juga keberatan untuk mencipta lain-lain perisian.

5) Apakah ciri-ciri lain telefon Symbian?

Ciri-ciri tambahan telefon Symbian adalah:

  • Mempunyai RAM
  • Mempunyai CPU (Processor)
  • Mempunyai FLASH (C:\)
  • Mempunyai ROM
  • Ada WiFi (pada model tertentu telefon symbian sahaja!)
  • Ciri-ciri negatif telefon Symbian pula:
  • Boleh ‘HANG’
  • Boleh ‘Re-Start’
  • Boleh terkena Virus, SpyWare & Bugs
  • Kuat makan karan (bateri kena selalu di cas)
  • RAM kadang-kadang penuh (biasanya dipaparkan ‘Memory-Full’ pada skrin)
  • Tidak boleh ditambah RAM, format ROM atau menambah kapasiti phone-memory
  • Penyakit sawan (kadang-kadang kalau tak tekan button pun dia tekan sendiri!)

Namun gejala negatif ini boleh diubati bila anda benar-benar faham
operasi Symbian.

Ciri-ciri ini wujud disebabkan ianya tergolong dalam kumpulan komputer. Biasanya, di negara
maju seperti JEPUN, rakyatnya lebih gemar memilih telefon Symbian oleh sebab mereka memahami asas komputer dengan baik. Lebih 20 juta rakyat Jepun menggunakan Symbian!

Symbian merupakan OS NO. 1 dalam kelas telefon. OS yang lain adalah seperti:

  • Windows Mobile / PPC
  • PALM
  • LINUX

6) Apakah keperluan untuk saya UPGRADE telefon saya?

Berikut merupakan keperluan untuk telefon anda di tambah fungsinya (upgrade):

  • Memory Card (minimum 128Mb)
  • Phone Memory (Flash C:\) sekurang-kurangnya 2Mb
  • Bluetooth
  • Telefon Symbian: S60 /UIQ / S80 atau S90

7) Jika saya membeli telefon Symbian
Second-Hand, apa yang perlu saya semak dan buat?

Anda tidak perlu takut langsung apabila membeli telefon Symbian Socond-Hand. Seperti komputer, symbian perlu diprogram semula sebelum ia menjadi milik anda. Lakukan perkara-perkara ini:

1- Periksa keadaan FIZIKAL telefon tersebut, pastikan kamera, charger port, USB port, data-cable port, bluetooth, slot memory-card, keypad dan skrin berada dalam keadaan baik.

2- Pastikan kesemua button berfungsi / touch-screen boleh disentuh dan digunakan.

3- Cuba ‘charge’ telefon anda sekejap – pastikan ia menerima kemasukan elektrik.

4- Pastikan bateri adalah original. Hati-hati dengan bateri palsu!

5- Tekan *#06# untuk mendapatkan IMEI (no siri), tulis diatas kertas dan pastikan nombor yang sama tertera pada badan telefon (dibawah bateri).

6- Cuba buat call dan pastikan anda mendengar dengan jelas dan percakapan anda boleh didengar dengan baik oleh pihak yang lagi satu.

7- Jangan bimbang mengenai waranty kerana jaminan untuk telefon second-hand hanya seminggu sahaja.

8- Cuba masukkan memory-card dan pastikan kandungan memory-card dapat dibaca oleh sistem.

9- Cuba tanya pekedai mengapa pengguna terdahulu menjual telefon tersebut, jika jawapannya untuk trade-in telefon yang baru dan telefon tersebut adalah model terbaru – anda tergolong dalam kumpulan yang bernasib baik. Di dunia lagi anda telah mengetahui nasib anda!.

10- Lakukan FORMAT pada telefon anda sebelum anda membayarnya. Untuk S60 Nokia, gunakan *#7370# dan masukkan LOCK-CODE 00000 (lima kali). Untuk Panasonic, gunakan **7370# – lock-code 00000 dan Samsung *#7370# – lock-code 00000000 (lapan kali). Jika lock-code salah, gunakan alternatif 12345. Masih tidak boleh? – hard-format boleh dilakukan dengan menekan 4 butang mengikut turutan – SEND (butang hijau, BINTANG (star button), 3 (butang nombor 3) – jangan lepaskan dan hidupkan telefon (switch-ON). Tekan keempat-empat butang dalam masa 5-10 saat dan anda akan dapat perkataan ‘formatting’ terpapar pada skrin. Tunggu hingga selesai kemudian masukkan memory-card yang baru (atau memory-card yang telah diformat). Sebelum melakukan hard-format keluarkan dahulu memory-card yang mungkin berada dalam badan telefon.

11- Untuk lain-lain model Symbian minta pekedai ‘set as factory default’ atau minta dia yang format
(atau flash).

12- Gunakan *#0000# untuk melihat tarikh keluaran telefon dan versi perisian.

13- Jika housing telefon buruk dan menjatuhkan maruah anda…. PERGILAH BELI BARU!

Lebih baik lagi jika anda membeli telefon second-hand daripada orang yang anda kenali. Membeli dengan cara ini anda mungkin mendapat pakej penuh telefon tersebut siap dengan headphone, av-cable, original CD, warranty card, original charger dan lain-lain yang terdapat didalam kotak telefon tersebut. Lakukan ‘trick’ anak buah saya – mereka selalu bertanya ‘bila uncle nak tukar telefon lagi? Kalau tukar nanti bagilah pada saya telefon ini’. Baru-baru ini saya telah memarahi seorang anak buah saya kerana bertanyakan soalan tersebut pada SonyEricsson W960 yang baru saya pakai 2 minggu!

8 ) Mengapa telefon saya tidak boleh ditukarkan OS-nya kepada Symbian? Bukankah seperti komputer juga? Format semulalah dan masukkan CD Symbian!

Tidak pernah ada telefon yang boleh disambung terus dengan pemacu CD. Tidak juga seperti komputer yang boleh ditukar OS sesuka hati, lagipun belum pernah dalam sejarah telefon seseorang dapat menukarkan OS sedia-ada kepada OS yang lain.

Dalam setiap Smartphone terdapat ROM yang menyimpan maklumat asal segala OS dan lain-lain perisian asal. ROM (Read Only Memory) adalah satu cip yang tidak boleh diubah dan diakses dengan apa cara sekalipun. Itu sebab CD untuk komputer dinamakan CD-ROM kerana setelah selesai anda mencipta CD ini,anda langsung tidak boleh mengubah kandungannya.

Perhatikan apabila anda mem’format’ sebuah telefon Symbian – selesai sahaja format, telefon kembali seperti keadaan asal umpama keluar dari kilang untuk pertama kali. Tidak pernah dilakukan installation OS pada Symbian kerana ‘installer’ telah berada pada ROM telefon. Ia cuma ‘call’ semula ROM untuk mem’format’ diri sendiri. Keadaan ini adalah unik berbanding komputer. Memang ada ‘back-up’ software pada badan telefon Symbian.

Tidak seperti komputer, sesebuah telefon telah dipasang OS sewaktu proses pengilangannya sebelum dijual kepada umum. Ini juga bermakna untuk menukar OS smartphone dari Windows Mobile kepada Symbian adalah mustahil. Apatah lagi untuk menukar OS pada telefon biasa kepada smartphone. Maaf kerana
menyiarkan berita buruk ini, tetapi itulah hakikatnya! Bertukarlah kepada telefon Symbian.

9) Jika saya ingin membeli telefon Symbian yang baru, apakah pandangan anda? Apa perlu saya timbang-timbangkan sebelum saya rugi?

LIMA faktor sebelum anda membeli sebuah telefon Symbian:

Pertama: Berapakah bajet anda? Telefon Symbian berada pada harga antara RM 800.00 – RM 3,000.00

Kedua: Apakah keperluan anda? Adakah anda perlu GPS? HSDPA? WiFi? Hard-Disk? Atau skrin besar? Mungkin juga siap dengan kamera digital megapixel tinggi? Saya cadangkan samada Nokia N93i/N95/ N95-8Gb / N81-8Gb / E90 Communicator, SonyEricsson P1i/ W960 atau Samsung G810.

Jika bajet anda dibawah RM1,500.00 dan hanya perlukan telefon Symbian fungsi asas – saya sarankan Nokia 5700, 6120, N73, N70, E65, SonyEricsson M600, P990i, LG KS10, Samsung i450 dan Samsung i550. Telefon
Symbian paling murah dalam pasaran (Symbian 9.2 S60 3rd Edition) ialah Nokia 6120 berharga dibawah RM850 sahaja. Biasanya telefon berbentuk ‘Candy-Bar’ adalah jauh lebih lasak berbanding bentuk ‘Slide’ atau
‘Clamp-shell’.

Ketiga: Bayar lebih dan beli dari ZITRON/FMG dan pengedar SAH. Pembelian dari AP-Set (banyak kedai yang mengimport telefon symbian tanpa melalui pengedar sah) bagus juga tetapi kurang tempoh jaminannya (saya sendiri memiliki Symbian AP-Set tanpa banyak masalah). Periksa pengenalan Symbian betul-betul supaya anda tidak tertipu dengan NOKIA TIRUAN yang made-in-china! Elakkan juga dari membeli secara terus dari
internet kerana banyak berlaku insiden negatif dan penipuan dalam transaksi.

Keempat: Jika memesan model Symbian dari luar negeri, pastikan ianya diUNLOCK (operator lock) dan ‘SIM-LOCK free’. Ini untuk mengelak dari tidak boleh digunakan langsung di Malaysia. Polisi ini dipakai pada
Symbian luar negeri kerana untuk mengelak seseorang dari berhijrah kepada operator talian yang lain. Contoh terdekat – Singapura.

Kelima: Pastikan no IMEI pada badan/bateri/warranty-card/kotak dan paparan skrin adalah sama untuk mengelak dari ditipu. Minta bantuan dari jurujual. Pastikan juga segala aksesori lengkap seperti tertera dalam ‘manual-book’.

Jika membeli model NOKIA, pastikan ketulenan telefon terjamin. Perhatikan tulisan NOKIA – dan bukan NOKLA. Tekan *#0000# dan *#7370# – ianya akan memberi respon. Juga pastikan menu ABOUT wujud dalam sistem.

Tidak digalakkan langsung untuk membeli telefon Symbian jika anda cuma menggunakan fungsi dail (call), jam loceng dan sms sahaja pada telefon tersebut. Belilah telefon biasa. Telefon Symbian bukan telefon
‘cap-ayam’.

10) Boleh senaraikan semua model-model telefon Symbian? Saya takut saya tersilap beli.

Anda boleh menyemak senarai model-model telefon Symbian pada 3 laman web ini:

Jika ingin membuat pembelian telefon Symbian, pastikan anda melihat kehadiran butang-butang istimewa (special button) pada badan (body) telefon untuk memastikan pelaburan anda terjamin!

Demikianlah tadi 10 soalan lazim yang selalu ditanyakan oleh rakan-rakan saya saban hari. Diharap anda dapat manafaat daripada blog ini. Sebarkan maklumat baik ini kepada kawan-kawan yang lain.

Share this article :

0 komentar:

Posting Komentar